Wednesday 6 February 2013

AWAL PENCIPTAAN MAKHLUK - USUL

 
 
                                                                   
                                                                    

Amma Ba'du,
Segala puji Bagi Allah yang Maha Berkuasa dan Maha mengetahui, Pencipta yang bijaksana, Maha Pemberi dan Maha Mulia. Yang mengurus dan mengasihi serta yang menurunkan zikir Al Hakim. Zikir yang menghukumi dari Al Quran yang Agung pada pembawa utusan yang membawa agama yang benar dan jalan yang lurus.
 
 


Rahmat dan Salam ke atas junjungan Nabi  Muhammad SAW, Rasul pilihan yang sentiasa dimuliakan sehingga selama-lamanya' dan juga ke atas ahli keluarga baginda pembawa hidayah bagi semua menerimanya serta para sahabat sebagai insan-insan pilihan. Semoga Allah memberi salam yang sebanyak-banyaknya.

Makhluk yang pertama dicipta oleh Allah  adalah Roh Muhammad s.a.w. Ia diciptakan daripada cahaya 'Jamal' Allah. Sebagaimana firman Allah di dalam Hadith Qudsi :' Aku ciptakan ruh  Muhammad dari cahaya zat-Ku'. Nabi s.a.w Bersabda yang bermaksud;

" Yang pertama diciptakan Allah ialah ruhku. Dan yang pertama diciptakan oleh Allah adalah cahayaku, Dan yang pertama diciptakan oleh Allah ailah qalam. Dan yang pertama diciptakan oleh Allah ialah akal".

Hakikat Muhammad di sebut 'nur' dan ada orang menyebut nur muhammad. Ini kerana nur bersih dasripada sebarang kegelapan yamg menghalang untuk dekat diri kepada Allah.  Hakikat Muhammad juga disebut 'akal'.'kerana ianya menemukan segala sesuatu.

Hakikat Muhammad juga disebut kalam, kerana ianya menjadi sebab perpindahan ilmu (melalui percakapan, penulisan dan sebagainya). Ruh Muhammad adalah ruh yang termurni sebagai makhluk pertama, sesuai dengan Sabda Rasul s.a.w yang bermaksud; 'Aku dari Allah dan orang-orang mukmin dari Aku,'

Bertitik tolak dari ruh Muhammad itulah, Allah menciptakan semua ruh di suatu alam yang dipanggil alam 'lahut', iaitu alam yang terbentuk yang terbaik lagi hakiki. Maka seluruh ruh manusia berada di alam ini pada asalnya. Allah mencipta arasy daripada cahaya zat Muhammad s.a.w dan begitulah juga makhluk-makhluk berasal dari zat Muhammad.

Kemudiannya, ruh-ruh manusia diturunkan ke alam terendah dan dimasukkan ke dalam jasad (sebagai makhluk terendah). Sebab apa terendah, jasad diciptakan Allah dari tanah. Firman Allah yang bermaksud: " Kemudian Ku turunkan manusia ke tempat yang terendah".
 
 
PERJALANAN ROH SETERUSNYA

Proses setelah roh diciptakan di alam Lahut, maka diturunkan ruh ke alam Jabarut dan roh dibalut dengan cahaya Jabarut. Iaitu sebagai pakaian antara 2 haram lapis ke dua ini yangf disebut ruh  'Sultani'. Selanjutnya diturunkan lagi ke alam Malakut dan dibaluti dengan cahaya Malakut yang disebut sebagai ruh 'Ruhani". Kemudian diturunkan lagi ke alam Mulki dan dibalut dengan cahaya Mulki. Lapisan ke 4 ini disebut ruh 'Jismani'







No comments:

Post a Comment