Friday 21 February 2014

MENCARI KEBERKATAN REZEKI

PERSOALAN REZEKI YANG SERING DILUPAKAN....

Perkara yang paling penting dalam  dalam mencari rezeki bukanlah bergantung berapa kadar dan banyaknya kita perolehi tetapi sebaliknya iaitu ada atau tidak keberkatan rezeki itu. Rezeki yang melimpah ruah tidak sama konsepnya dengan rezeki yang halal  dan berkat.

Ada 8 perkara yang menjadi sandaran dalam Islam untuk mencapai keberkatan rezeki yang boleh membawa kebaikan; Rasulullah SAW telah menggariskan beberapa cara agar rezeki dimudahkan, berkat serta halal antaranya adalah;

i.   Menjauhi pekerjaan yang haram dan subahat.

ii.  Mengadu masalah rezeki kepada Allah

iii  Memperbanyakkan istighfar

iv.  Bekerja bersunggu-sungguh

v.  Sabar dan banyak membaca "La hawallaa khuawataailla billah;

vi. Tawakkal sepenuhnya pada Allah SWT

vii. Bersedekah dan nafkahkan sebahagian harta 

viii. Tolong Agama Allah dengan menegakkan syariat Islam.

Ketaatan kepada Allah dan tidak melakukan dosa akan membuka rezeki kepada insan manakala orang yang melakukan dosa pintu rezeki akan tertutup. Sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud; Dan seorang lelaki akan diharamkan baginya rezeki kerana dosa yang dibuatnya', (Riwayat at Tarmizi).

Selain itu dekatkan diri pada Allah melalui ibadah tambahan seperti solat sunnat dhuha dan tahajjud. Nabi Muhammad SAW juga ada bersabda yang bermaksud; "Sesungguhnya Allah SWT  senang melihat hambaNya bersusah payah dalam mencari rezeki yang halal".(Riwayat Adailami).

Banyak lagi nas-nas yang menyokong bahawa persoalan rezeki ini tidak datang sendirinya, pasti perlu melalui keyakinan bahawa "siapa yang memberi rezeki kepada kita? Antara Rasulullah SAW bersabda, " Barangsiapa yang banyak beristigfar, maka Allah SWT akan menjadikan setiap kesulitan kpd kelapangan dan setiap kesempitan jalan keluar dan Allah akan memberikan rezeki yang tidak pernah disangka-sangkanya,'.(Riwayat Imam Ahmad).

Sebenarnya Allah tidak memerlukan pertolongan kerana Allah Maha Kaya dan memiliki segala khazanah seluruh alam. Manusia pasti memerlukan pertolongan Allah. Mungkin ada persoalan, ada sesetengah manusia tidak beriman, tidak langsung memohon doa kepada Allah dalam bab rezeki, namun rezekinya juga bertambah dan banyak.

Maka kita perlu kembali kepada asas kefahaman bahawa Allah bersifat pemurah. Namun "penyayang" belum tentu diperolehi dimana hari tidak ada guna segala harta dunia, pangkat mahupun anak pinak. Tunggulah nanti bahawa setiap pekerjaan kita pasti dihisab seadil-adilnya. Mudah-mudahan rezeki yang kita perolehi beroleh berkat sehinggalah ke hari akhirat. 

No comments:

Post a Comment