Thursday 7 February 2013

AWAL PENCIPTAAN MAKHLUK- USUL {SAMBUNGAN,,)

















Selanjutnya Allah menciptakan badan (yakni jasad) dari mulki (bumi) sebagaimana Firman Alah yang bermaksud;
" dari bumi  Aku mencipta kamu, kepada bumi Aku mengembalikanmu. Dan dari bumi Aku mengeluarkanmu"

Setelah jasad diwujudkan, Allah memerintahkan ruh agar memasukkan ke dalam jasad dan ruhpun akan dimasukkan ke dalam jasad. Ketika ruh berada di dalam jasad, ruh lupa akan perjanjian awal di alam Lahut, iaitu hari perjanjian " Alastu birabbikum? yang bermaksud, Bukankah Aku Tuhan mu? Maka ruhpun menjawab, Benar, Engkaulah Tuhan kami. 

Oleh kerana ruh lupa pada perjanjian awal, maka ruh tidak dapat kembali ke alam Lahut sebagai tempat awal. Sebagai Tuhan Maha Pengasih, maka Allah telah menurunkan kitab-kitab samawi kepada manusia sebagai peringatan tentang negeri asal mereka seperti mana Firman Allah yang bermaksud, " Berikanlah peringatan pada mereka tentang hari-hari Allah", iaitu hari dimana pertemuan semua arwah dengan Allah di alam Lahut.
 
 
 

Disebabkan sedikitnya manusia yang mampu kembali ke alam asal, maka Allah melimpahkan kenabian kepada ruh Agung Muhammad s.a.w., membawa rahmat sekelian alam dari kesesatan ke alam terang. Maka Nabi Muhammad mengajak mereka kembali dan sampai, {bermaksud menyedari dan mengimani akan kebesaran Allah} serta bertemu dengan  "jamal Allah" yang azali.. Ini sesuai dengan firman Allah yang bermaksud;

" Katakanlah, Ini adalah jalanku. Aku mengajak ke jalan Allah dengan pandangan yang jelas. Aku dan para pengikutKU".


Pada ayat diatas menjelaskan bahawa Nabi mengajak manusia kembali kepada Allah dengan pandangan yang jelas, yang di dalam Al Quran disebut 'Basyirah". Basyirah adalah dari ruh asli yang terbuka mata hati bagi para aulia. Basyirah tidak akan terbuka hanya dengan ilmu zahir sahaja, tetapi untuk membukanya harus dengan ilmu Ladunni Batin (Ilmu yang langsung dari Allah}atau kasyaf. Seperti mana firman Allah yang bermaksud

         "kepada dia Ku berikan ilmu yang langsung darinAku".

Untuk mencapai tahap ini bukanlah suatu yang senang, tetapi tidak mustahil kerana atas kehendak Allah dan izinNya, dapatlah ilmu tersebut melalui talkin dari wali mursyid. Ini yang dikatakan anugerahkan sebagai Wali Allah. Maka jalan yang harus dipilih perlulah melalui jalan tariqat {mengenal Allah, iaitu ja;am kembali kepada Allah}.

Ada 2 cabang Ilmu yang diturukan kepada Kita iaitu;

( i ) Ilmu Zahir yakni Syariat
(ii ) Ilmu Batin yakni Maarifat.

Ilmu syariat adalah untuk jasad kita, manakala ilmu makrifat adalah untuk batin. Maka kedua duanya harus dipadu maka hasil kesepaduan keduanya mka akan terhasillah hakikat. Sebagaimana Firman Allah  dalam Surah Al Rahman ayat 19-20 yang bermaksud;

" Dia membiarkan dua Lautan mengalir yang keduanya kemudian bertemu, antara keduanya
ada batas yang tidak dilampaui oleh masing-masing".








Dengan ilmu zahir sahaja tidak akan mampu mencapai hakikat dan tidak akan sampai pada inti tujuan ibadah. Ini kerana ibadah yang sempurna hanya dapat diwujudkan pleh perpaduan antara ilmu zahir dan ilmu batin,

bersambung nanti... Wallahhualam.






No comments:

Post a Comment