Thursday 2 May 2013

PRU-13: "TUKAR KERAJAAN" MENGUNDANG JAHANAMNYA NEGARA SEPERTI BEBERAPA NEGARA ARAB/ISLAM.

SEJARAH  NEGARA-NEGARA ARAB MUSNAH ANGKARA "UBAH KERAJAAN". APAKAH PRU-13 MEMBERI KESAN PADA NEGARA INI???


Senario politik di Malaysia agak berbeza dengan beberapa negara arab. Ini kerana negara-negara arab merupakan suatu rumpun bangsa dan Malaysia terdiri daripada pelbagai bangsa dan anutan. Ketika berlaku kebangkitan rakyat di bumi arab seperti Tunisia, Syria dan Libya, banyak pihak begitu teruja khususnya generasi muda dan golongan kecewa kepada kepimpinan sedia ada.


Bermula dengan angin taufan dari Tunisia, kebangkitan gelombang rakyat yang mahu "Ubah Kerajaan" terus merebak ke beberapa negara arab yang lain. fenomena ini dipanggil "Arab Spring" yamh sekaligus meragut ribuan nyawa dan mengundang malapetaka besar pada rakyat dan negara.
 

Di Syria, kebangkitan rakyat mahukan perubahan pimpinan Presiden Bashir El Asad kini menjadi suatu tragedi bermula Januari 2011. Perang saudara sesama Islam selama 2 tahun sehinnga mengorbankan 70,000 nyawa dan memaksa 1.4 juaq penduduk Syria menjadi pelarian. Slogan 'Tukar" kerajaan Syria bukan setakat mengorbankan nyawa, malah negara mereka musnah dan suasana ketakutan berlarutan hinnga kini.

Di Libya, Keamanan sukar dipulihkan dalam 5 tahun. Malah Kepimpinan Muamar Ghaddafi yang mengamalkan negara kebajikan "dimusnahkan" oleh rakyat sendiri angkara pengaruh asing yang menanamkan sifat kebencian pada pemimpin. Slogan "tukar" menjadi rakyat Libya menjadi ganas dan dan biadab.
 
 
 
Pemimpion mereka bukan setakat digulingkan malah dibunuh dengankejam tanpa belas kasihan. Apakah Ghadaffi tidak berjasa padahal beliau amat digeruni Amerika Syarikat dan PBB. Pada September lalu, bangunan Consulat  Amerika Syarikat  Di Benghazi di bom menakibatkan Duta Amerika Starikat dan 3 rakyat Amerika dibunuh.
 
 
 

Diikuti Kedutaan Perancis di Libya menjadi sasaran apabila letupan bom diatur di Tripoli pada 23 April lalu menyebabkan beberapa orang cedera parah dan hubungan diplomatik sekain terhakis dengan negara kuasa besar. rakyat Libya pula terus berpecah belah dan ekonomi mereka tersungkur begitu teruk.

Di Mesir pula hampir sama ceritanya, Kejatuhan bekas Presiden Hosni Mubarak tidak menam[pak sebarang perubahanpun di bumi ambia.. Sebaliknya kehidupan rakyat semakin menderita saban hari dengan demonstrasi ganas yang banyak mengorbankan banyak nyawa sesama Islam. Kekejaman tanam hidup-hidup umat Islam terus berlaku. Maka nikmat keamanan dan keselamatan di era Hosni hanya tinggal kenangan dan sejarah hitam.
 
 

Pertempuran berlaku sesama penyokong yang mendokong perjuangan "ubah" berterusan khususnya di bandar-bandar besar dengan sasaran mereka kepada kerajaan mereka yang pilih sendiri iaitu kerajaan Presiden Mohamed Mursi. Maka slogan 'tukar' yang diperjuangkan terpaksa membayar harga yang amat mahal di bumi arab yang memperlihat satu persatu negara Islam mengalami kejatuhan dan kemusnahan.

Kini ada usaha-usaha untuk memulih kedamaian apabila sebilangan pemimpin merasa mereka telah terlanjur kononnya melihat perubahan. Jika diteliti dari sudut punca kejadian peperangan saudara ini...ianya jelas berpunca darpada beberapa perkara iaitu Perbezaan ideologi dan fahaman politik sehingga menwujukan ketidakstabilan negara.
 
 
Kesan yang berlaku telah menyebabkan beberapa masalah sosial sedang tenat dialami seperti pengganguran, kemiskinan, rasuah, huru hara dan dendam yang berterusan dikalangan pengikut-pengikut, penyokong dan rakyat di luar bandar semakin menderita disebabkan tekanan ekonomi yang tidfak stabil. Musuh-musuh Islam bertepuk tangan dan melihat inilah teori domino yang berkesan untuk menghancurkan Islam dan negara bangsa mereka.

Maka Apakah Malaysia boleh terjadi sedemikian. Jawapan yang wajib dijawab adalah benar. Malaysia, jika tidak dibendung dari sekarang akan berlaku pergelutan lebih dasyat. Ini kerana dalam situasi  PRU 13, telah ada unsur-unsur kemusnahan dalam manifesto pembangkang jika pakatan rakyat memenangi PRU 13. Dap terang-terang yang mendapat sokongan majoriti masyarakat Cina dan terus cuba mempengaruhi pimpinan PAS dan PKR.

 
 
 
 
 

 
 
Perpecahan sesama Islam semakin ketara di negara ini ekoran perlanjutan tempoh mengadakan pilihanraya  sehingga 1 tahu 6 bulan yang diwar-warkan terlalu awal pada tahun lalu, Maka proses persiapan untuk memenangi pilihanraya pasti diambil oleh pelbagai pihak. Maka dalam ruang lingkup, tersebar pelbagai fitnah-fitnah dalam pelbagai media moden, isu agama terus berkumandang semula berkaitan hudud dan pelbagai tipu muslihat berlaku untuk meraih kuasa dan simpati.

Perdana Menteri yang menjalankan pelbagai transfomasi dengan mengorbankan sebahagian besar sumber negara untuk rakyat rasai "secara langsung" seperti BRIM, Bantuan sana sini, sumbangan pada ngo's, bantuan sekolah-sekolah yang pelbagai bentuk, pelbagai peringkat dan pola masyarakat terus menikmati faedah hasil transfomasi dan tidak terkira betapa banyaknya pengorbanan pemerintah.

Namun reaksi masyarakat khususnya masyarakat cina tidak nampak banyak berubah. Mereka lebih rela mendokong perjuangan DAP. Orang-orang Melayu pula terus berbalah dan terpecah 3 puak. Perkara ini berlarutan akan berlaku. Kesan jangka panjang diyakini negara kita akan terumbang ambing. Jika tidak kena gaya, beberapa negeri akan "di ubah" termasuk (mungkin, Selangor, Kelantan, Pulau Pinang, Perak, Terengganu dan Negeri Sembilan.

Sebagai pegawai Kerajaan, memang tidak terada peralihan ini, tetapi jika diselidiki secara mendalam, apa akan berlaku ke atas perubahan dasar yangt sensetif seperti menghapuskan hak keistimewaan Orang-orang Melayu, Penghapusan MARA, penghapusan diskaun 5-7% kouta bumiputra dalam pembelian rumah dan pelbagai cadangan yang idea asal daripada mulut-mulut "orang Melayu yang lupa diri" untuk meraih undi daripada kaum lain.
 
 
Soal penghapusan tol dari puluhan syarikat konsesi, Penghapusan hutang PTPTN, penurunan harga minyak biarlah pemimpin-pemimpin pembangkang "pegang kiraan" kemudian sama ada janji mereka retortik atau kenyataan.

Apa yang pasti, Masyarakat malaysia sudah hilang pemuafakatan secara kolektif akibat pegangan politik berpanjangan.  Jika PRU 13 membenam kerajaan yang sedia ada, kita tunggu apa yang berlaku dan akan berlaku. Kemusnahan negara bangsa akan "reput" dengan cepat maka selepas itu kemungkinan akan berlaku sebuah sejarah baru iaitu rakyat Malaysia akan berada dalam keadaan tidak stabil dan perebutan kuasa pasti berpanjangan dan tidak tercapai suatu nokhtah yang terbaik..

No comments:

Post a Comment