Thursday 9 May 2013

REAKSI PELBAGAI PIHAK BUKAN MELAYU BERKAITAN PILIHANRAYA KE 13

APA REAKSI ANDA PERKAITAN KEPUTUSAN PILIHANRAYA???



Sehingga kini pelbagai pihak mencurah-curah memberi reaksi terhadap keputusan atau pola pilihanraya ke 13. Sudah pasti ada pandangan yang negatif dan ada yang positif. Semuanya ini begitu berguna untuk dibuat suatu kajian atau post mortem apa yang sepatutnya diambil jalan keluar atau penambahbaikan.

Bukan setakat itu sahaja, Post Mortem yang sedang dilakukan ada yang bersifat Mikro dan ada bersifat Makro. Semestinya reaksi balas daripada pelbagai lapisan masyarakat terpalit perasaan emosi manakala sebahagiannya penuh profesional ada tidak kurang pula akan wujud rasisme dikalangan orang melayu apabila keputusan masyarakat cina yang bersifat "silent mood" mengoyak harapan Perdana Menteri yang begitu tersinggung dan kecewa.

Antara pandangan atau reaksi yang diterima adalah seperti berikut;
Prof. Dr Ho Khai Lo, Dekan Institut Pengajian Cina UTAR mengatakan; " PM dan Masyarakat Melayu mempunyai asas yang sangat kukuh untuk merasa kecewa dengan tindakan penggundi cina beralih kepada DAP dalam PRU 13 lalu. Segala usaha mengangkat kehidupan masyarakat cina oleh Najib Tun Razak dan kepimpinan UMNO yang menunjangi BN dipandang sepi oleh kaum tersebut".

Setiausaha MCA Perak, dato' Tan Chin Meng berkata, penolakan pengundi Cina kepada BN menunjukkan mereka mudah terpengaruh dan tidak membuat keputusan dengan betul".


Naib Pengerusi Gerakan Perak, Liew Yew Aw pula mengingatkan penggundi Cina yang menolak BN sebenarnya sedang menjerat diri dan masa depan mereka sendiri.  Pengundi Cina telah memeberi mesej salah sehingga mereka dilabel golongan berpaling tadah dan pengkhianati parti yang selama ini banyak membantu mereka".

Pengerusi Power malaysia, M.Mohana menyifatkan masyarakat Cina menjadi keliru dengan setiap tohmahan dan pembohongan DAP yang sengaja membangkitkan perasaan takut dan tidak yakin terhadap kerajaan yang boleh menjejaskan masa depan mereka.

Presiden Barisan Bersatu Nambikei, B.Kalavanar berkata, pihak nya sendiri memantau kempen DAP dimPerask dan Johor yang membawa isu perkauman termasuk menggunakan isu bekas Setiausaha Agung PKM, Chin Peng, isu bumiputera dan isu nkouta pendidikan".

kalau ditinjau reaksi daripada tokoh-tokoh Melayu pula, jelas terbayang dimana keseluruhannya mengatakan sokongan Cina pada BN amat mengecewakan dan terpalit beberapa perkataan rasisme dan bertujuan mengubah kerajaan. Kesemuanya telah berlaku dan tidak mudah untuk pulih dalam masa yang singkat.

Semoga tuan/puan sudi melontarkan hujjah2 dan komen secara profesional supaya maklumat dapat disalurkan sebagai usaha kajian swot untuk dipanjangkan pada pucuk pimpinan tertinggi.



No comments:

Post a Comment