Sunday 7 April 2013

PELANCARAN MANIFESTO ATAU AKUJANJI BARISAN NASIONAL

 " RAKYAT DIDAHULUKAN " MENJADI TEMA  MANIFESTO ATAU AKUJANJI BARISAN NASIONAL DALAM PRU 13 -  TELAH DILANCARKAN OLEH PM.



TAHNIAH PM...Manifesto BN baru sahaja dilancarkan oleh YAB Perdana Menteri bagi menghadapi PRU 13 di Stadium Bukit Jalil. Pelancaran manifesto  adalah suatu instrumen berani yang akan menjelaskan kepada semua rakyat Malaysia khususnya para pengundi yang layak. Ini merupakan suatu lanskap perjuangan parti politik yang akan diperjuangkan janji-janji untuk direalisasikan jika sekali lagi kepercayaan diberikan kepada kerajaan BN.



Y.A.B. Perdana Menteri merangkap Pengerusi Barisan Nasional. dengan penuh keyakinan membentangkan manifesto atau mengatakan sebuah akujanji dan sekirannya BN berjaya memenangi pilihanraya nanti, semuanya akan ditunaikan sepanjang 5 tahun akan datang. Pimpinan BN menganggap dokumen menifesto yang amat serius dan telah dibentangkan dalam  perhimpunan begitu besar secara langsung yang dihadiri melebihi 60,000 orang yang hadir (termasuk di luar stadium).


Sambil menunggu hari penamaan calon dan hari mengundi, PM turut menyentuh bagaimana beliau, TPM dan pemimpin2 lain BN telah menjelajah seluruh negara lebih daripada setahun untuk menilai dan  apakah harapan rakyat, aspirasi dan apa dituntut dari seluruh pelusuk tanahair dari  Lahad Datu hingga ke Seri Aman Sarawak serta di Semenanjung dari Perlis hingga ke Johor.dan didapati rata-rata rakyat memberi sokongan yang berganda dan semakin yakin pada BN. 


Perdana Menteri turut menyentuh bagaimana perancangan yang telah diambil selepas beliau di pilih sebagai Perdana Menteri bermula 3hb. April 2009 sehinggalah Parlimen dibubarkan baru-baru ini dan genap 4 tahun pemerintahannya, dimana beliau meminta rakyat menilai sendiri apa yang telah dilakukan oleh BN disamping beliau dengan penuh yakin bahawa 5 tahun akan datang, jika berjaya maka perancangan baru bakal mencapai matlamatnya.


Masyarakat boleh menilai akan  manifesto atau akujanji untuk 5 tahun akan datang, jika mandat baru diberikan berdasarkan 17 bidang utama yang pastinya boleh mengembirakan seluruh rakyat. 
Beberapa tumpuan perkara yang menarik daripada manifesto BN dapatlah diringkas iaitu;



 Pertamanya, cukai Korporat dan cukai individu akan dikurangkan secara berperingkat. 

Ke 2,  kerajaan akan membina 1 juta unit rumah mampu milik di seluruh negara akan dilaksanakan dalam tempoh 5 tahun. 

Ke 3,  sebanyak 3.3 juta peluang pekerjaan dalam bidang sektor berpendapatan tinggi akan diperjuangkan.

ke 4, BRIM akan diteruskan sehingga kenaikan berperingkat maksimum RM1,200 sesebuah keluarga bagi berpendapatan dibawah  paras RM3000.

Ke 5, Sebuah Kementerian Baru akan diwujudkan bagi menjaga pembangunan dan Kesejahteraan  B.andar

ke 6, kadar cukai dan duti eksais ke atas pembelian kereta akan dikurangkan secara berperingkat.

ke 7, Pembangunan infra akan diteruskan di kawasan-kawasan luar bandar

ke  8, Menyediakan bantuan pendidikan pada semua aliran termasuk sekolah jenis kebangsaan Cina dan India serta sekolah aliran agama.


Ringkasnya, inilah  sebahagian  janji-janji yang menarik dan sebahagian lagi akan dipaparkan di masa terdekat. sekali imbas ianya mampu menewaskan manifesto daripada Pakatan Rakyat yang tercari-cari arah yang masih bersifat angan-angan bakal meruntuhkan perjuangan mereka nanti. Sama-samalah kita berdoa Allah memberi kekuatan dan kemenangan pada BN yang ikhlas dalam membela masadepan negara.

No comments:

Post a Comment