Thursday 14 March 2013

TAHNIAH KEPADA KERAJAAN NEGERI PERAK-  MENDAPAT KOLEJ UNIVERSITI ISLAM SULTAN AZLAN SHAH  YANG BARU


KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI TELAH MELULUSKAN MENAIKTARAF KOLEJ ISLAM PERAK (KISDAR) KEPADA KOLEJ UNIVERSITI ISLAM YANG PERTAMA DI PERAK.
 

Suatu kejayaan baru tahun 2013 dilakar di bawah kepimpinan Y.A.B Dato' Seri Zamry Abd Kadir, Menteri Besar Perak dimana atas usaha yang bersungguh-sungguh, Kementerian Pengajian Tinggi telah meluluskan KISDAR iaitu singkatan bagi Kolej Islam Perak kepada sebuah kolej bertaraf universiti.
 



 

Nama Kolej Universiti Sultan Azlan Shah telah diberi dan ini bererti Negeri Perak telah berjaya mencipta suatu sejarah memiliki sebuah Kolej Universiti  Islam di Bandar Ipoh Perak Darul Ridzuan.

Kelulusan ini baru dikeluarkan melalui Jabatan Pengajian Tinggi, Kementerian Pengajian Tinggi dan menurut Ketua Pengarahnya, Prof Datuk Dr Rujhan Mustafa, kelulusan ini telah dikeluarkan pada khamis lepas dan ini merupakan suatu kelulusan yang amat bermakna kepada kerajaan negeri Perak khususnya.

 
Dengan kejayaan ini diharapkan Prof. Dr jamil  bin Hashim selaku Reaktor Kolej Universiti ini dapat mengatur strategi dan synergi supaya Universiti ini dapat bersaing di pentas ilmu dengan lebih terkehadapan dan sekaligus dapat melahirkan modal insan yang profesional serta memiliki ciri-ciri ilmuan Islam yang dapat mengangkat martabat tuntutan Islam sebenarnya.


No comments:

Post a Comment