Sunday 31 March 2013

BINGKISAN DARI LUAR NEGARA - URUSAN  PENILAIAN DAN PEMBELIAN  BANGUNAN  UNTUK DIJADIKAN "MALAYSIA HALL DI PERTH AUSTRALIA TELAH DIURUSKAN


Perth Australia: Kini bilangan pelajar Malaysia di Perth Australia telah menjangkau 6600 orang pelajar. pelajar  yang mendaftar seramai 3,369orang, sebahagian lagi tidak mendaftar lebih kurang 3300 orang'. Hampir kesemuanya belajar di Curtin of University dan Western of Australia University yang dibiayai oleh oleh keluarga mereka sendiri. Berdasarkan pertemuan dengan beberapa pelajar Malaysia di sana, rata-rata mereka amat mengharapkan "Malaysia Hall Perth" segera diwujudkan.

Rakyat Malaysia bakal memiliki ' MH'  di Perth, Australia ini akan di letakkan di bawah fungsi Education Malaysia (EM), Perth . Keputusan ini di buat berdasarkan pesetujuan Jemaah Menteri yang bermesyuarat pada julai 2012 dan  Kementerian Pengajian Tinggi pada dasarnya telah bersetuju dan urusan penilaian dan pembelian sedang disediakan dan selepas ini perlu melalui proses rundingan harga.

Sebuah bangunan yang sesuai tlh di pilih  untuk dibeli dan telah dikenalpasti oleh satu pasukan lain sebelum ini dan saya beserta 2 pegawai daripada jabatan Penilaian dan perkhidmatan Harta (JPPH) iaitu Tn Hj Mohamad Nazri serta En, Ahmad Suhafis Abd Halim  diberi tugas bagi membuat penilaian dalam pelbagai aspek termasuklah perbandingan harga, kesesuaian tempat, kualiti bangunan, serta aspek perundangan di Perth.

Terima kasih kepada Sdr Rudy Adrie Idris, Education Attache di Perth kerana telah memberi kerjasama  kerjasama yang begitu baik sekali sepanjang lawatan dan tugas yang dijalankan disana. Semoga usaha ini menjadi kenyataan.

No comments:

Post a Comment