Thursday 6 December 2012

TELADAN PILIHANRAYA AMERIKA SYARIKAT DENGAN PRU 13


TELADAN PILIHANRAYA AMERIKA SYARIKAT DENGAN PRU 13
 
Barack Obama
Mitt Romney

 





 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sejarah menunjukkan tidak semua kita berkongsi pendapat dan pendirian dengan kuasa besar khususnya Amerika Syarikat dalam pelbagai hal. Itu memang lumrah dalam dunia yang memperjuangkan kebebasan hak dan bersuara.

Namun berkaitan keputusan pilihanraya Presiden kuasa besar itu, ia cukup menarik untuk dipelajari khususnya masyarakat kita. Siri kempen Barack Obama dari Demokrat yang dicabar oleh Mitt Romney dari Repblikan cukup sengit. Mereka berhempas pulas memancing undi terutamanya hari-hari terakhir pengundian. Jelas sekali perang pilihanraya di AS sebagai satu amalan demokrasi.

Apa yang dapat dipelajari daripada AS ialah bagaimana keadaan pasca pilihanraya itu. Didapati cukup harmoni kerana gendang perang pilihanraya tersebut betul-betul telah dihentikan dan semua pihak sedar ianya sudah berakhir. Kematangan berpolitik Romney walaupun kalah beliau menerima keputusan dengan berlapang dada malah mengucapkan Tahniah pada Obama kerana kekal menerajui AS dan turut mendoakan agar Presiden berjaya memimpin negara mereka.

Adakah negara kita berlaku keadaan seperti ini dalam PRU 13 ???  Sepatutnya pemimpin kita lebih baik atas dasar parti pemerintah dan pembangkang beragam Islam kecuali DAP. Diharap ada jiwa besar menterjemahkan suasana sebenar nanti.

No comments:

Post a Comment