Monday 3 December 2012

PERHIMPUNAN AGUNG UMNO 2012 : ANTARA MISI DAN TRANSFOMASI MENJELANG PILIHANRAYA 13.

 
 
 
 
 
 
Persidangan Parti Pemerintah pada 29 Nov hingga Dis 2012 telah berlalu dan meninggalkan pelbagai reaksi positif, harapan  dan kenangan. Perhimpunan yang dikatakan perhimpunan terakhir sebelum PRU13. UMNO yang menjadi parti 'mothership' pada Barisan Nasional sepatutnya diberikan Tahniah khususnya kepada Setiausaha UMNO dan Setiausaha kerja pimpinan Datuk Rauf  kerana berjaya mengatur kerangka pengurusan mesyuarat,logistik, pengisian program, perdebatan, cara agihan perbahasan dan diikuti pengulungan serta beberapa pengisian lain. Perwakilan seramai 2,759 orang tidak termasuk pemerhati luar dan dalam telah hadir dan mendengar pelbagai ucapan, perdebatan dan pengulungan.

 Perhatian sudah pasti tertumpu pada Ucapan Dasar Presiden dan pengulungan Parti, Dato' Seri Tun Abdul Razak yang tlh memberi satu suntikan semangat dengan gaya tersendiri dan boleh meremang bulu roma..Kehebatan beliau memang terserlah.... penekanan dari pelbagai isu-isu yang perlu ditangani dgn serius . Ringkasnya, Presiden parti banyak menjurus pada persediaan pilihanraya dan inilah yang dinanti-nantikan... malah bertalu-talu  memberi penegasan tentang  masa depan negara tidak harus dipersia-siakan dan tidak harus diambil mudah...musuh-musuh politik dalam masa yang sama terus mencari ruang demi ruang utk menjahanamkan UMNO. Penekanan beliau terhadap kemenangan PRU 13 dikatakan bergantung kepada banyak faktor antaranya termasuklah calon yang dipilih, kecekapan jentera di peringkat bahagian serta keadaan pengundi setempat. Presiden UMNO turut menekankan calon yang boleh menang dipilih hendaklah mampu memberi nilai tambah,iaitu bukan shj diterima oleh dalam lingkungan parti tetapi ianya disenangi oleh masyarakat setempat sebagai pengundi. Calon2 juga yang boleh memberi kerjasama dengan pertubuhan pertubuhan sukarela serta masyarakat madani serta pelbagai lapisan masyarakat.

Dalam membawa misi dan halatuju daripada Amanat dan Penggulungan Presiden, Timbalan Presiden serta Naib-Naib Presiden adakah Ketua-ketua UMNO bahagian boleh menterjemahkannya secara realisasi dan dominanisasi intipati berjaya diserapkan pada jentera-jentera di peringkat cawangan tercapai???. Ini merupakan suatu cabaran getir yang amat besar perlu difikirkan dengan lebih mendalam. Ini kerana tahap pemikiran kepimpinan di peringkat bahagian tidak sama dan pelbagai rungutan setengah mereka dari dalam jiwa pasti ada lebih-lebih lagi apabila timbul bab dan syarat 'winnable candidate'. Presiden Parti tidak jemu2 sentiasa menyemai dan mengingatkan pendekatan ini.sejak dari setahun lalu maka inilah yang dikata salah satu tranfomasi beliau yang patut disanjung.Berdasarkan pengalaman bercampur dgn pelbagai lapisan masyarakat, rata-rata tranfomasi yang paling utama yang diperlukan adalah candidate daipada BN sewajibnya bersih. Sekali buat kotor adakan meninggalkan kemarahan yang berpanjangan. Rakan parti komponen BN,satu FB diwujudkan dimana individu tersebut (tidak tahu siapa) di kalangan masyarakat cina umpamanya meletakkan 1,000,000 chinese dont want MCA to represent the chinese dan berjela-jela komen terhadap parti tersebut. Di kalangan UMNO di peringkat bawahan pelbagai cabaran sentiasa ada dan isu2 remeh sentiasa diwujudkan dikalangan ahli-ahli. Pantang tersilap sedikit, bahananya akan menular semacam barah..maka terpaksalah dikalangan orang2 kuat UMNO terpaksa menerangkan dan menjelaskan satu persatu dengan sabar.

Pendekata, Cabaran kepartian adalah perkara lumrah tetapi halatuju UMNO dan Transformasi yang telah dijelaskan panjang lebar oleh pucuk pimpinan memang menampakkan penuh tulus ikhlas. Tanpa meminggirkan hak kaum lain UMNO tetap memperjuangkan Islam,orang melayu dan tahanair (Alif, BA, TA) Presiden Parti telah menjelmakan pelbagai hasrat supaya perjuangan termasuk menegakkan Islam sebagai satu cara hidup[memang ditunggu-tunggu. Para ilmuan Islam dan tokoh-tokoh agama harus membantu dan bukannya mengampu supaya ada keseimbangan dan keikhlasan berjuang. Perjuangan bangsa tidak salah salah selagi tidak menindas bangsa lain, ini kadang-kadang pembangkang kata assobiah. Apa dah jadi dengan Melayu di Singapura umpamanya kalau kita berbicara sejarah dan realiti hari ini????? Nak pegang jawatan utamapun tidak boleh kerana bangsa Melayu (kupasan detail perkara ini akan disalurkan kemudian) Jika nasib bangsa melayu jika tidak diperjuangkan hak kita, kita akan tenggelam dan akan merempat suatu masa nanti, Sekarangpun apa yang berlaku, perpecahan melayu makin ketara. Pegawai-pegawai kerajaan umpamanya, sebahagian daripada kita yang diberi tanggungjawab melaksanakan dasar-dasar kerajaan menjadi duri dalam daging dan mula menentang kerajaan secara hampir terang-terangan... Padahal pegawai kerajaan sebelum melaksanakan dasar-dasar dibuat, kitalah sendiri tlh yang sentiasa berbincang, bermesyuarat dan membuat cadanganbalas dan ulasan-ulasan kepada menteri di kementerian masing2 sebelum kertas kabinet dibentangkan dalam mesyuarat kabinet kecuali kes-kes khas.
Transformasi kerajaan sebenarnya telah banyak dirancang dan untuk dirialisasikannya bukan senang..maka perlulah suatu pengorbanan dari semua pihak membantu dalam pelbagai aspek dan kepakaran. UMNO sebagai 'mothership' pada Barisan nasional diyakini terus releven dengan syarat beberapa transfomasi ke arah agama supaya lebih bersungguh-sungguh. Apa jua pekerjaan, jika kita meletakkan asas akidah dan tauhid yang kuat pada Allah.yang memiliki segala kekuasaan, kita akan mendapat pertolongan Allah. Potret Islam harus dijelmakan dan direalisasikan dengan lebih ikhlas dan bersungguh-sungguh...sesungguhnya ISLAM ITU AMAT  INDAH.... PERJUANGAN UMNO AKAN DOMINAN BERSAMA ISLAM..



 








No comments:

Post a Comment