Thursday 15 August 2013

MESIR DIAMBANG KEMUSNAHAN: DIISYTIHAR DARURAT

SUATU SERANGAN BERDARAH PIHAK TENTERA TERHADAP PENYOKONG MURSI.

 

Pada malam 14hb Ogos, suatu kejutan terbesar berlaku apabila pihak tentera Mesir melakukan serangan bertali arus kepada penyokong Mursi. Ini berlaku di dua kem utama penunjuk perasaam pro-bekas Presiden yang digulingkan Mohammed Mursi.

Pihak tentera yang mungkin hilang sabar dengan tekanan pro-Mursi, telah menggunakan segala kekuatan termasuk menggunakan puluhan kereta perisai, helikopter, jentolak, pasukan penembak tepat telah mengempur kem penyokong Mursi Di Dataran Rabaa al-Adawiya dan Dataran Nadha di Kaherah.


 


 

Sehingga kini, dianggarkan 2,200 maut manakala lebih 10,000 cedera dalam serangan tersebut. Ekoran daripada itu, Presiden Sementara Mesir yang dikatakan menjadi perancang utama 'mengarahkan serangan' tersebut telah mengisytiharkan  perintah darurat selama sebulan. Beliau turut mengarahkan pihak tentera mengetatkan kawalan dan serangfan jika perlu.
 
 
 
 
Betapa sedih dan dasyatnya pembunuhan ini yang berlaku diantara orang-orang Islam sendiri yang merebut tampuk kekuasaan. Bekas Presiden Mursi yang merupakan presiden yang menang pilihanraya boleh ditiarap begitu sahaja dan terus dikurung. Malah beliau merupakan salah sorang pemimpin Ikhwanul Muslimin dan Al Hafiz yang tegas dan amat digeruni sebelum ini.

Keganasan turut merebak di beberapa kawasan lain termasuklah di bandar-bandar  di Delta Sungai Nil iaitu di Minya dan Assiut, di Isdandariah, fayoum utara Mesir dan di Suez. Pihak Tentera dikatakan terlah membuat perancangan begitu teliti dan menyerang kumpulan pendesak dari pelbagai penjuru.

 
 
Suatu kekuatan yang ada kepada sebahagian penyokong Mursi, Mereka masih tetap kental dan selepas 12 jam perintah berkurung, mereka terus keluar mengebarkan bendera dan terus memprotes terhadap pemerintahan tentera. terbaharu beberapa pemimpin kanan Ikhwanul Muslimin telah ditahan dan ditangkap dalam operasi tentera tersebut.

 
 
 
 
Pendek kata, perang berdarah dan perang saudara ini meninggalkan suatu titik hitam pada perjuangan Islam adalah semakin ketara. Perkara ini tidak  mustahil berlaku atas negara kita, di antara orang Islam sendiri. Jika kita tiudak membendung gejala kurang sihak dari sekarang, pasti akan berlaku berlaku sama seperti Mesir. Malah "Hampir Berlakupun" jika keputusan Pilihanraya PRU 13 ini berlaku 50-50.Akhirnya yang rugi adalah Umatb Islam Sendiri an orang lain bertepuk tangan dan mungkin mengekluarkan sumber untuk kemusnahan Islam.
 
 

No comments:

Post a Comment