Monday 22 July 2013

BAB NIAT DALAM AMALAN DAN RAMADHAN

Amma Ba'du,
Dalam kehidupan Insan muslim, dianjur memahami suatu perkara pokok berkaitan niat. Ini kerana semua perbuatan akan kembali pada niat . Niat adalah asas amalan. ini boleh dinukilkan daripada Hadis Nabi Sabdanya yg bermaksud;

"Hanyasanya semua amalan itu bergantung pada niat-niatnya dan hanyasanya setiap orang yang beramal kembali kepada apa yang diniatkannya".

Dalam bab bertaqarrub pada Allah, semuanya pasti terhubung bab niat. Ini ada kaitan apa yang disyariatkan oleh Allah di atas lisan Rasulnya yang berupa fardhu- fardhu atau sunat2 yang disampaikannya. maka pasang niat pada awalnya sebagai jalan mendekatkan diri pada Allah perlu dibina dan didahulukan.


Niat yang baik pasti disediakan ganjaran dan pahala meskipun belum belum melunaskan niat tersebut. jika niat melakukan maksiat, dan masih belum melakukannya, tiada lah tercatat dosa baginya sehingga seseorang tlh melakukannya.  dan dalam sesuatu amalan, tidak boleh kumpul niat yang banyak.


Dalam mengharungi ramadhan bagi fasa ke dua ini, kita teruskan niat meningkatkan amalan-amalan kita. Memang dirasai betapa minggu atau fasa ke dua ini, cabaran "keletihan Berpuasa" dan akan diikuti sikap malas akan ada. Di Masjid dan surau sendiripun jamaah semakin " surut" dan inilah yang dikata cabaran-cabaran dalam beribadah. Diakui dalam hati jemaah ingin hadir dengan niat suci, maka jika keletihan pada jasad insan, terhalanglah niat kita untuk meneruskan niat tersebut.


Sungguhpun demikian, kita perlu melawan hawa nafsu dari menguasai kita dan perlu terus ke depan. Bukan setakat ibadah puasa sahaja tetapi bab bangun malam pukul 3 atau 4 pagi bertahajjud dan sebagainya. kita perlu pasang niat dan pasak sungguh-sungguh dan perbaharui sentiasa agar Allah beri kekuatan. Siapalah kita tanpa sifat maani (7 sifat) yang Allah beri khidmat pada kita....kita amat kerdil sekali. semuanya atas GERAK ALLAH JUA..

No comments:

Post a Comment