Sunday 15 September 2013

SEKADAR RENUNGAN BERSAMA

BEBERAPA PERSOALAN BERKAITAN KEHIDUPAN


Amma Ba'du,


Sejarah kehidupan seseorang Insan bergelar manusia sudah pasti diwarnai dengan pelbagai pengalaman yang tidak serupa. Suka duka dalam perjalanan hidup suatu yang lumrah. Manusia diciptakan oleh Allah bersifat " berkehendak". Kehendak manusia kerana adanya jiwa dan nafsu.

Allah sebagai pencipta "berbakti" pada insan, pilihlah apa yang berkehendak, jika ditakdirkan dapat kehendaknya, dapatlah, jika tidak tercapai redhalah apa yang ada. Jauhilah sifat "keakuan" dalam tutur kata kerana siapalah kita sebenarnya. 

 Daripada itu, Guru Murshid sering memberi pesan kepada anak-anak didik mereka seperti berikut;


Tanyalah diri sendiri 5 perkara;

(1) Dari mana aku datang???
(2) Untuk apa aku datang ke dunia  ini???
(3) Setelah hidup di dunia yang terang ini, kenapa aku dimatikan?
(4) Selepas aku mati, kenapa aku dihidupkan semula???
(5) kemanakah aku...ke syurga atau ke neraka???

(maka pilihlah yang kiri atau kanan dengan kerja buat kita dengan jazam).

Renung-renungkanlah  selagi kita diberi usia atau hayat, mudah-mudahan Allah memberi taufiq dan hidayah kepada kita. 

Wallahu a'lam.
      

No comments:

Post a Comment