MAHABBAH DAN ITTIBA':SUATU
PENGHAYATAN KEROHANIAN
Amma Ba'du''
Syukur kepada Allah atas nikmat Islam yang diberikan kepada kita. Tidak terhingga juga syukur kepadaNya atas kebaktian Allah pada insan melalui sifat Maani yang 7 iaitu Qudrat, Iradat, Ilmu, hayat ' sama' dan Basar serta Qalam sehingga Insan boleh hidup melunaskan tanggungjawab sebagai hamba. Sesungguhnya Insan bersifat "berkehendak", maka Dialah yang mengatur semua kehendak.
Mahabah perkataan dari bahasa arab yang bererti cinta, kasih dan sayang merupakan satu istilah yang sangat dikenali dan biasa digunakan dalam perbahasan ilmu tasawuf. Bahkan seringkali tasawuf itu digambarkan sebagai kehidupan yang penuh dengan mahabbah. Mahabbah merupakan satu pengukur tahap kekuatan hubungan kerohanian manusia dengan penciptanya.
Ia adalah pengukuh keimanan dan menjadi nilai tambah bagi kemurnian penghayatan seseorang terhadap ajaran agamanya. Dengan agama dapat dihayati dengan penuh kejujuran, kemanisan dan kesungguhan. Tanpanya ia tidak dapat dihayati dengan baik dan akan dibebani dengan rasa keberatan dan kepayahan.
Mahabbah secara umumnya berkait rapat dengan cenderung hati kepada sesuatu dengan kecenderungan yang mengandungi makna suka, gembira, hormat dan sebagainya. Oleh itu mahabbah Allah bermaksud kasihkan Allah SWT iaitu ikatan, tautan dan kecenderungan hati kepada Allah SWT dengan penuh rasa suka, gembira, hormat, memuliakan, memgagungkan dan sebagainya.
Mahabbah yang benar akan membuahkan atau meninggalkan kesan ittiba'. Ittiba' bermaksud mengikuti dan melaksanakan perintah, meninggalkan larangan dan mencontohi sifat baik dan mulia sesuatu yang diikuti berasaskan rasa senang hati, mulia dan bangga dengannya. Oleh itu, ittiba' yang merupakan rangkaian, kesan dan alamat mahabbah bermaksud melaksanakan segala suruhan Allah SWT dan meninggalkan larangan-Nya serta mencontohi segala sifat kemuliaan-Nya dengan merasa senang hati, mulia dan bangga dengannya.
Oleh itu mahabbah dan ittiba' adalah dua perkara yang tidak dapat dipisahkan antara satu sama lain sehingga ia seolah-olahnya menjadi satu paduan yang tidak terpisah.
Mahabbah mempunyai fadilat yang menempati kedudukan yang sangat mulia dan tinggi dalam kehidupan beragama dan ia mempunyai banyak kelebihan. Antara kelebihan mahabbah ialah orang yang bersifat mahabbah mendapat kedudukan berserta dengan orang yang dicintai. sekiranya dia mencintai Allah SWT seperti mendapat perhatian, perlindungan, penjagaan, rahmat, hidayat, taufik dan sebagainya.
Antara kelebihan mahabbah ialah ia adalah salah satu perkara-perkara yang menyumbang kepada rasa kemanisan iman. Oleh itu kecintaan kepada Allah SWT dan Rasul-Nya yang mengatasi kecintaan terhadap orang lain adalah faktor utama yang membawa kemanisan iman yang merupakan petanda bagi kesuburan dan kemantapan iman dalam hati. Selain itu, antara kelebihan mahabbah ialah mendapat kasih sayang Allah serta pengampunan-Nya. Orang yang mencintai Allah SWT akan mendapat kasih sayang-Nya dan juga pengampunan dari-Nya.
Kasih sayang dan pengampunan Allah SWT ini merupakan sesuatu yang sangat penting dalam kehidupan setiap muslim, kerana tanpanya bererti seseorang itu jauh dari rahmat-Nya dan mendapat kemurkaan-Nya.
Mahabbah dari kaca mata segolongan ulama tasawuf merupakan sebahagian dari ahwal iaitu suatu anugerah ilahi kepada seseorang yang bermujahadah menempuh jalan mendekatkan diri kepada Allah. Namun ia mempunyai sebab-sebab yang boleh menyampaikan kepada kurniaan Ilahi tersebut. Antara sebab yang membuahkan mahabbah ialah melihat, memikirkan, mengingati dan merenungi ihsan Tuhan kepada seseorang dan juga makhluk-makhluk lain
Ini kerana jiwa manusia itu diciptakan mempunyai naluri cenderung dan kasih kepada orang yang berbuat baik kepadanya. Apabila seseorang itu memikirkan, mengingati dan merenungi ihsan seseroang kepada dirinya maka akan timbul dalam hatinya perasaan kasih kepadanya. Demikian juga apabila seseorang itu melihat, memikirkan mengingati dan merenungi ihsan, nikmat dan anugerah Tuhan kepada dirinya secara khusus dan kepada makhluk lain secara umum, maka akan tumbuh dalam hatinya perasaan kasih dan cinta kepada Tuhannya.
Semakin banyak dan kuat seorang itu mengingati dan merenungi nikmat dan kurniaan Allah SWT terhadap dirinya, maka semakin jelas ihsan Allah SWT dalam pandangan mata hatinya, dan semakin kuatlah perasaan kasih dan cinta terhadap-Nya. Tanda mencintai sesuatu ialah banyak mengingatinya, demikian juga sebaliknya iaitu banyak meningati sesuatu membawa kepada perasaan kasih dan cinta kepadanya.
Antara sebab lain yang membuahkan mahabah ialah keadaan jiwa yang kembali atau mendekati kesucian dan keasliannya. Jiwa manusia pada asal kejadiannya sudah memiliki mahabbah dan makrifat terhadap Allah SWT, bahkan mahabbah yang dimilikinya itu adalah mahabbah dzatiyyah (asli dan tidak terkait dengan ihsan-Nya). Jiwa yang melalui proses tazkiyat al-nafs menerusi mjahadah, riyadah, muhasabah, muraqabah dan mushahadah dengan kurnia Allah SWT, akan mendekati atau kembali kepada kesucian dan keaslian dan akan timbul kembali mahabbah yang sudah dimilikinya.
Mahabbah mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan keimanan. Dari satu sudut ia adalah pengukur tahap kekuatan, ketinggian dan kesempurnaan darjat keimanan seseorang. Iman yang kuat, tinggi dan sempurna ialah iman yang memiliki mahabbah kepada Allah SWT dan Rasul SAW mengatasi mahabbah kepada yang lain, maka imannya belun mencapai tahap kekuatan, ketinggian dan kesempurnaan yang sebenarnya.
kecintaan terhadap Allah SWT dasn Rasul-Nya berkait dan menjadi lebih lengkap dengan kecintaan terhadap orang-orang yang mencintai kedua-duanya.
Maka kerana itu kesempurnaan iman juga dikaitkan dengan kecintaan terhadap mereka. Oleh itu mukmin yang sempurna iamannya ialah mukmin yang bukan sahaja mencintai Allah SWT dan rasul-Nya , tetapi juga mencintai saudara-saudaranya dari kalangan muslimin secara khusus dasn manusia seluruhnya secara umum.
Mahabbah adalah satu bentuk hubungan kerohanian khusus antara hamba dengan tuhannya. Kewujudan mahabbah ini dapat dibuktikan dan terlihat pada ittiba' iaitu ikutan dan kepatuhan terhadap sesuatu yang dicintai. Ia menepati kedudukan yang sangat tinggi dan mulia dalam hubungan tersebut. Ia mempunyai kaitan dengan keimanan dan dikira sebagai tanda kekukuhan dan kesuburannya. Ia pula menjadi lebih sempurna denga adanya mahabbah terhadap sesuatu yang berkait dengan-Nya iaitu kecintaan dan berkasih sayang dengan sesama mukmin secara khusus dan bersifat rahmat terhadap seluruh makhluk secara umum.